Złudne wyprzedaże ~ 15 chwytów marketingowych

O mnie

Abba – Money, Money, Money

Jedna trzecia stycznia za nami – miesiąca,
w którym obok pierwszych prób wcielania w życie noworocznych postanowień,
mniej lub bardziej chętnie korzystamy z licznych wyprzedaży
jesienno – zimowego asortymentu zwłaszcza sklepów odzieżowych.
Która z nas oczami wyobraźni nie zaczęła już wizualizować sobie realizacji
wszystkich tych małych marzeń, na które nie mogła pozwolić sobie w regularnej cenie?
Jak reaguje nasz umysł, kiedy dotrze do podświadomości barwny szyld: ” SALE „❓
Wobec jakich marketingowych trików pozostać szczególnie ostrożną?

15. sposobów manipulacji cenowych

1. Promocja ( zmiana ceny na wyższą ⚠ )

Jeden z bardziej popularnych w handlowym świeci sposobów na okradanie naszych portfeli.
Bezduszna forma wykorzystywania naszej chęci oszczędzania.
O ile kupowany przez nas towar stosunkowo często pojawia się w naszym domu
po nieoczekiwanym zawyżeniu jego ceny jesteśmy w stanie wyłapać taką ” promocję „.
Nie skorzystać z niej a nawet ostrzec przed nią najbliższych!
Niestety dajemy nabić się w butelkę wówczas,
kiedy jesteśmy okazjonalnymi klientami konkretnej sieci.

2. Ekspozycja towaru?

nie jest dla efektywności utargu sklepów bez znaczenia.
Fantazyjne dekoracje sklepowych witryn,
ceny wyeksponowane w zauważalnym miejscu,
koniecznie na wysokości naszych oczu ? (❗),
oświetlenie ?podkreślające walory obowiązkowych w naszych szafach sezonowych hitów,
dodatkowo opatrzonych moim ulubionym hasłem ” must have ” ?
bądź wizerunki uśmiechniętych, zadowolonych z produktu gwiazd,
stanowiących tło sklepowych gablot to tylko kilka przykładów
troski sprzedawców o wysokość obrotów firmy ?!

3. Opakowanie ? i renoma firmy a cena

Nie tylko mężczyźni w przypadku kobiet ? są wzrokowcami.
Niezależnie od płci zawsze atrakcyjniejsze dla naszego mózgu wyda się opakowanie barwne,
o pomysłowym kształcie, z możliwością zajrzenia do jego wnętrza od tego prostego,
szczelnie zamkniętego, jednokolorowego z mało wymyślnym napisem.
Częściej wybierzemy również produkt popularnej marki,
niż tańszy odpowiednik, nie mając pojęcia,
że producent obu wyrobów jest ten sam!
Przepłacamy więc przede wszystkim za nazwę.

4. Reklama poprzez brak reklamy

czyli zwabianie konsumenta jednym bądź kilkoma artykułami.
W ten sposób kupimy zarówno reklamowany produkt
jak i kilka innych ” właśnie się kończących, skoro już jesteśmy „.
To zasada brylująca gównie w przemyśle spożywczym i kosmetycznym.
Na produkcie którego niewiarygodnie niska cena przywiodła nas do sklepu
prawdopodobnie zaoszczędzimy, jednak przepłacimy na wszystkich innych
” przy okazji ” włożonych do koszyka.
Bowiem to w cenach pozostałych artykułów
ukryta jest różnica w cenie naszego głównego obiektu pożądania.

5. Przecena | Wyprzedaż ✂

to niezwykle skuteczna i najchętniej stosowana metoda.
Wykorzystywana w niej taktyka to punkt odniesienia w postaci poprzedniej ceny
– odpowiednio zawyżonej w celu zarobienia przez firmę ” obniżki „,
postrzeganej przez nas jako domniemana” straty ” dla sklepu.
Wystarczy więc aby na produkcie skreślona została wyższa cena
i podana obecnie niższa a już w ręce wielu z nas trafiają często przedmioty,
których zakup nigdy nie przeszedłby nam przez myśl!
W zależności od tego czy towar zalicza się do produktów tańszych czy luksusowych
równie często różnica w cenach prezentowana jest za pomocą wartości procentowych,
które zastosowane zostaną w przypadku tańszych produktów.
Po pierwsze jest to bezpieczna forma zatajenia w rzeczywistości braku upustu,
po drugie większe wrażenie zrobi na konsumencie wartość 50 % niż 2, 40 zł.

Wyprzedaż - Bershka
Wyprzedaż - Reserved
6. Wydzielenie mniejszego zysku z większej straty

Ile razy zdarzyło się nam trafić na szyld z informacją
” oszczędzasz ” a nawet ” zyskujesz „?
Kto powiedział, że zysk musi przybierać formę finansową?
W jaki sposób odbywa się ten mechanizm?
Przykładowo kupno płaszcza to wydatek równy 199 zł
lecz wystawiony zostaje za 279 zł z 80 złotowym rabatem!
Tak czy inaczej zapłacimy 200 złotych,
aczkolwiek poza świadomością straty 279
zakodujemy również fakt zysku wysokości 80 PLN,
który ostatecznie przeważy o naszej decyzji bardziej
niż możliwość nabycia go w stałej ofercie 199 złotych.

7. Cena z końcówką ” 9 „

najłatwiejsza przez co najczęściej stosowana technika manipulacji ceną,
choć zdaniem niektórych od dawna już na nikogo już niedziałająca.

8. Transakcja wiązana czyli ” 2 w cenie 1 „

Jednym słowem wartość gratisu wliczona w koszt podstawowego zakupu.
Mechanizm działania tego zabiegu jest następujący:
Sprzedawca tworzy promocję: ” do każdej marynarki krawat ? gratis ”
uprzednio zawyżając cenę pierwszego produktu o wartość drugiego.
Nie śledzimy przecież na bieżąco zmian cen każdego produktu w poszczególnych sklepach,
nie jesteśmy w stanie więc stwierdzić,
jaka była cena interesującego nas przedmiotu przed aktualną ofertą.
Ponad to często kupujemy ze względu na promocję a nie z potrzeby.

unnamed

9. Chwalenie się skorzystaniem z okazji rodzinie i znajomym ?

to nic innego jak poczta pantoflowa!

10. Niepełne ceny

to zdecydowanie bardziej podstępny chwyt
najczęściej pozbawiony podatku VAT czy tytuł:
” Cena już od „…

Black Red White - 20 rat
Cena już od - Mitsubishi

11. ” Już za jedyne „,
” Wszystko z tego wieszaka tylko „…

Nawet wysoka kwota poprzedzona odwracającym od niej uwagę zwrotem
zdaje się nagle bardziej przystępna.
Niekorzystna dla nas cena coraz częściej serwowana jest
w bardziej wysublimowany sposób!
Telewizyjne reklamy ?, billboardy czy gazetki pełne są kwot,
podzielonych na miesięczne raty a nawet przeliczone na tygodniowy czy dzienny koszt.
Wszystko to oczywiście w ” trosce ” o klienta.
Cenę można również podać w mniejszej jednostce miary:
12, 99 zł za 100 g czy 149, 31 zł za 75 ml.

12. Ograniczenie czasowe i ilościowe

to nieodłączny element związany z wyprzedażami.
Jednocześnie okazja na wyprzedanie zapasów
których termin przydatności dobiega końca
lub przynoszone zyski są niższe niż przewidywano.
Obniżkom towarzyszą zatem dodatkowe informacje w rodzaju
” ostatni tydzień wyprzedaży ” czy ” ostatnie sztuki kolekcji „.
Krótki czas trwania zmniejsza szansę na dokładniejszą analizę szczegółów oferty
a nieduża liczba sprawia, że chcemy jak najszybciej z niej skorzystać.

Jeszcze jeden dzień - DeeZee
Butik - obostrzenie czasowe wyprzedaży

13. Kupony rabatowe dołączane do gazet ?

dostępne do pobrania ze stron internetowych współpracujących ze sklepami
a nawet rozdawane w popularnych barach szybkiej obsługi,
które równie często zdarza się wyciągać ze skrzynki pocztowej.
O utrzymanie klienta potrafią zadbać także pizzerie,
które wymieniają w lokalu na pizzę kilka ulotek
zebranych z zamówień dostarczonych do domu.

14. Subskrypcja sklepów internetowych ?

Często w zamian za zapisanie się do newslettera
firma udziela nam w ramach podziękowania rabatu na pierwsze lub kolejne zakupy.
Siłą rzeczy nie możemy przecież nie wykorzystać takiej okazji, która drugi raz się nie powtórzy!
Zawsze to o choćby kilkanaście złotych taniej.

Newsletter - Drogeria Natura
Newsletter - C&A, H&M

15. Program lojalnościowy ✌

gwarantujący w przeciwieństwie do konsumenta
nie posiadającego ” karty stałego klienta ” dodatkowe korzyści.
Brak konieczności zachowywania paragonu w przypadku ewentualnego zwrotu,
wymiany czy reklamacji to chyba najpopularniejsza forma
skłaniania jak największej liczby nabywców do jej założenia.

WNIOSEK ?:

Pamiętajmy, że nasze zakupy mogą być rozsądne.
Tylko od nas zależy czy potrzebny nam produkt kupimy w pełnej cenie z najnowszej kolekcji,
czy wstrzymamy się kilka miesięcy, śledząc w tym czasie zmiany jego kosztu
i nabędziemy go podczas autentycznej promocji.
Poza oszczędnością jest jednak jeszcze jeden plus
podjęcia decyzji o odroczeniu natychmiastowych zakupów.
W  okresie oczekiwania istnieje prawdopodobieństwo rozmyślenia się
lub upatrzenia artykułu bardziej odpowiadającego naszym oczekiwaniom!

Mam nadzieję,
że dzisiejszy wpis pozwoli Wam na podejmowanie bardziej racjonalnych niż dotąd decyzji
i wyostrzy Waszą czujność na podejrzanie atrakcyjne oferty!


Drogi Czytelniku,
z góry dziękuję za wizytę na natropiestylu.pl
oraz każdy dodany do wpisu komentarz.
Twoja uwaga, zarówno pozytywna jak i negatywna jest dla mnie
cenną wskazówką w tworzeniu publikowanych treści.
Zachęcam również do polubienia fanpagea
i śledzenia aktualności na poniższych stronach:

facebook | instagram | LOOKBOOK

One thought on “Złudne wyprzedaże ~ 15 chwytów marketingowych

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Inline
Inline