Zakochaj się w Skandynawii ! 13 subiektywnych wniosków, wyciągniętych na podstawie dwukrotnego pobytu w Szwecji

O mnie

Desireless ~ Voyage Voyage

Pierwszy, niespełna godzinny lot liniami lotniczymi Wizzair za mną. Ponieważ samolot ląduje na lotnisku Skavsta oddalonym od stolicy Szwecji o jakieś 100 km konieczne jest przemieszczenie się do Stockholmu autokarem.

#1. Płatność kartą,

Po opuszczeniu promu " Stena Line " aby móc przemieścić się do centrum Karlskrony należałoby wyposażyć sięw bilet na autobus. Cena 24 godzinnego biletu zakupionego w automacie z możliością płatności kartą to 59 sek ( około 30 zł ). Za bilet nie zapłacisz gotówką również u samego kierowcy. Dlatego jeżeli dysponujesz obcą walutą w postaci gotówki przepłacasz 16 sek ( około 8 zł ) u pani w okienku, na terminalu. Wniosek? Wypłacanie koron szwedzkich mija się z celem.

#2. Wszechobecna życzliwość,

Po dotarciu z portu do centrum Karlskrony kolejnym celem podróży był główny rynek miasta. Zdezorientowane w rozkładach jazdy zapisanych w niezrozumiałym dla nas języku intuicyjnie wsiadłyśmy w autobus, wydający się nam z największym prawdopodobieństwem mogący dowieźć nas na stare miasto. Nasze wątpliwości już w chwilę później rozwiał kierowca. Autobus opuściłyśmy w towarzystwie Szwedki w podeszłym wieku. Słysząc pytanie dotyczące " city center " postanowiła oosbiście zaprowadzić nas w każde warte zobaczenia miejsce. Dzięki ujmującej starszej pani pobieżnie poznałyśmy również historczny zarys powstania Karlskrony, dowiedziałyśmy się gdzie pracowała zanim przeszła na emeryturę oraz o umówionej wizycie u fryzjera.

Kiedy zaliczyłam już obowiązkowe na mapie Karlskrony punkty, dzielnice oddalone od ścisłego centrum miasta postanowiłam zwiedzić z pozycji komunikacji miejskiej. Na jednym z przystanków oczekiwałam na transport w towarzystwie dwóch młodych mężczyzn. Będą już w autobusie podczas rozmowy obojga kolegów jeden z jej uczestników odebrał telefon w języku polskim. Zachwycona poziomem ojczystego dla nas języka usłyszanego z ust Szweda założyłam, że musi być Polakiem, zastanawiając się z przyjaciółką jednocześnie co może tutaj robić.  W tym samym składzie w którym do autobusu wsiedliśmy, w tym samym na końcowym przystanku go opuściliśmy. Ten sam chłopak zapytał nas czy nie potrzebujemy pomocy, czy się przypadkiem nie zgubiłyśmy, co już widziałyśmy i co dopiero zamierzamy zobaczyć. Jak się okazało chłopak polskie geny zawdzięcza matce zać poziom języka filmom, książkom oraz muzyce na których został wychowany.

Karlskrona, marzec 2017 r.

Trossö, marzec 2017 r.

#3. Komunikacja,

Kierowca autobusu nie zamknie drzwi do momentu okazania mu ważnego biletu. " Genialne " rozwiązanie praktycznych i ceniących sobie minimalizm w każdej sferze Skandynawów. Zamiast zarabiać na swoich obywatelach poprzez mandaty w zależności od posiadanego biletu, pasażer okazuje go prowadzącemu pojazd, bądź przy użyciu czytnika również zamieszczonego przy kabinie kierowcy samodzielnie skanuje bilet. W komunikacji miejskiej nie znajdziemy kasownika zaś nikomu nie przyjdzie do głowy wsiąść innymi drzwiami niż pierwsze.

#4. Ceny w knajpach,

Koszt " Latte Macchiato " z bitą śmietaną oraz syropem to 48 sek ( około 24 zł ), gdzie kurs korony szwedzkiej w sprzedaży to 0. 4428 zł. Wydatek na jaki można sobie pozwolić płacąc 17 zł w " Costa Caffe " czy " Starbucks ".

" Espresso House "

#5. Szwedzkie smaki,
" Kajzerka z bitą śmietaną ", czyli Semla

Podobnie jak Polsce nie zwracamy uwagi podczas Tłustego Czwartku na kalorie zjadane wraz z każdym kolejnym pączkiem, tak Semla pojawia się w szwedzkich piekarniach w okolicy Tłustego Wtorku. Pszenna bułka z dodatkiem dużej ilości kardamonu, charakterystycznego dla szwedzkich wypieków. Smak ciasta spokojnie porównać można do typowej polskiej drożdżówki. Podstawa ciastka zanurzona została w lukrze a następnie jego górna część odcięta. Powstały w ten sposób " daszek " spoczywa na obfitej ilości bitej śmietany. Prawdziwy sekret bułki to masa migdałowa, stanowiąca jej największą atrakcje. Całość dopełniona zostaje solidną pierzynką z cukru pudru. Pierwotna wersja wypieku nie zawierała dodatkowego wypełnienia. Prosta wersja umożliwiała tradycyjny sposób jej spożycia, polegający na nasączaniu ciepłym mlekiem z dodatkiem cynamonu. Semla to ostatni deser przed rozpoczynającym sie postem, pewnie dlatego przeciętny Szwed zjada ich w tym czasie około pięciu sztuk.

#6. Skandynawska estetyka miejska,

#7. Respektowanie ogólnie przyjętych zasad,

Moja pierwsza wizyta w Szwecji miała miejsce przed trzema laty. Pełen atrakcji wypad z założenia miał jednocześnie zamknąć się w możliwie najniższej kwocie. Śmiesznie tani przelot, kilka zabranych z domu kanapek i… brak noclegu w obcym kraju… Całe szczęście lipcowa noc na ławce jednej z ulic Stockholmu była dla mnie łaskawa. Co prawda w temacie wygody i bezpieczeństwa można byłoby spekulować to zapadła mi w pamięć jako w miarę ciepła, sucha, spokojna i stosunkowo krótka. Do północy schronienie znalazłam na dworcu kolejowym. Niestety po próbie przymusowej zmiany lokalizacji na poczekalnię dworca autobusowego z przerażeniem odkryłam, że w Szwecji zamykane są na noc wszystkie miejsca użytku publicznego. Na moje nieszczęście również parki. Po kilkunasto godzinnym spacerze bez względu na wielkość miasta, co prawda wycieńczony, znasz je jak własną kieszeń.

Stockholm, lipiec 2014 r.

Zmiana warty na terenie Zamku Królewskiego. Czas trwania całego przemarszu to jakieś 20 minut.

#8. Czystość,

W przeciwieństwie do Polski zarówno w Stockholmie jak i Karlskronie nie znajdziez na ulicy papierka. Podobnie jak puszki wciśniętej pomiędzy dwa siedzenia w autobusie.

#9. Darmowe muzea,

" Marin Musem ", Karlskrona, marzec 2017 r.

#10. Znajomość języka,

Bez względu na wiek Szwedów, mieszkaniec w nawet najbardziej podeszłym wieku w komunikatywny sposób jest w stanie odpowiedzieć na pytanie o drogę. Zarówno w punkcie turystycznym jak i na ulicy, w piekarni czy kawiarni.

#11. Brak bezdomnych i żebrzących,

Stockholm, lipiec 2014 r.

Marten Trotzigs Grand to najwęższa uliczka w stolicy Szwecji. Rozciąga się na wysokości zaledwie 36 stopni schodów, zaś jej szerokość to jedyne 90  cm !

Gamla Stan. Dzielnica klaustrofobicznie wąskich i niskich uliczek. W sam raz dla takiego krasnala jak ja !

Karlskrona, marzec 2017 r.

#12. Moda,

Mężczyźni w zamkniętych pomieszczeniach w obawie przed temperaturami sięgającymi zaledwie kilku kresek powyżej zera siedzą w wełnianych czapkach, mocno naciągnietych na uszy. Zimno nie przeszkadza jednak w jeździe na rowerze w bluzce z długim rękawem czy spacerach we flanelowej koszuli.

#13. Odprawa

Podczas dokonywania rezerwacji biletów pamiętajcie o podaniu faktycznej ilości posiadanych imion. Indywidualny system odprawy na podstawie paszportu zczytuje bowiem zawarte w nim informacje i porównuje z tymi podanymi podczas zakupu biletów. Jeżeli więc posiadacie w dokumentach większą ilość imion niż to, którym posługujecie się na co dzień, w celu uniknięcia niepotrzebnego stresu warto uwzględnić wszystkie.

Wnętrze kabiny z najpiękniejszym na świecie widokiem na otwarte Morze Bałtyckie

Widok z najwyższego, dwunastego pokładu promu pod osłoną nocy

Przeszklona strefa SPA

Do wpisu tradycyjnie już zajrzycie również z pozycji strony KobiecePorady.pl.